Przejdź do głównej zawartości

GRUDZIEŃ Z OFICYNKĄ: Ewelina Kasiuba

Wczoraj, w ramach akcji #grudzienzoficynką odbyło się spotkanie autorskie online z Eweliną Kasiubą, które poprowadziła Katarzyna Wolny (Alicya.pl), a dziś zapraszamy do lektury mini wywiadu z autorką.

Oficynka: Co się zmieniło w Pani życiu do czasu wydania pierwszej książki?


Ewelina Kasiuba: Zdecydowanie mój debiut literacki był przełomem w moim życiu, jeszcze teraz nie mogę uwierzyć, że się udało i „Władcy ciemności” wtargnęli w czytelniczy świat. Myślę, że zmieniło się przede wszystkim moje nastawienie i podejście do pisania. Kiedyś każdy powstały tekst traktowałam z przymrużeniem oka jako zabawę. Z biegiem czasu pisanie zaczęło stanowić pewien rodzaj oderwania się od rzeczywistości, od pracy, było prawdziwą chwilą tylko dla mnie, orzeźwiającym oddechem, wręcz niezbędnym do życia. Teraz znacznie więcej piszę, bo nabrało to głębszego sensu. Znacznie więcej czytam, choć książki nigdy nie były mi obce.
Poznałam wiele nowych osób, nie tylko tych z „branży”. Poznaję tajniki mediów społecznościowych, wcześniej zupełnie mi obcych, a przy tym staję się coraz bardziej otwarta. Myślę, że zmieniło się także podejście znajomych do mnie, ujrzeli mnie z zupełnie nowej strony. 

Oficynka: Co zdecydowało, że wydała Pani książkę w wydawnictwie Oficynka?

EK: Na naszym rynku mamy wysyp wydawnictw, codziennie wydaje się dziesiątki książek, niestety jednak nie wszyscy chcą dać szansę początkującym pisarzom. 
Kiedy Pani Jolanta Świetlikowska po raz pierwszy skontaktowała się ze mną, oferując możliwość publikacji mojej powieści, moje pojęcie o wydawnictwie Oficynka było mgliste. Pomimo tego kontakt pomiędzy nami był niezwykle przyjacielski. Zostałam pokierowana, rzeczowo i konkretnie przedstawiono mi zawiłości działania wydawnictwa, opisano cały proces publikacji, co proszę mi wierzyć, dla laika w tym temacie jest nie lada wyzwaniem. 
Oficynka to niewielkie, ale rodzinne wydawnictwo. Niezmiennie od dziesięciu lat wydaje nie tylko wielkie nazwiska, ale i debiutantów, gdzie wszyscy wiemy, że ten pierwszy raz często jest tym najważniejszym, więc to im postanowiłam zaufać i oto jestem!

Oficynka: Co najbardziej ceni Pani sobie w pisaniu? Co Pani daje pisanie?

EK: Dzisiaj pisanie stanowi już nieodłączny element mojego życia i nie tylko mojego, bo całej mojej rodziny. W tworzeniu uczestniczymy wszyscy razem. Powstawanie książki to przede wszystkim research, często to ponad 70% całego projektu. Uwielbiam ten moment, kiedy wiem, że muszę odnaleźć konkretne dane, odszukać miejsca zaplanowanych wydarzeń, których dotychczas nie poznałam, rozszerzyć wiadomości z historii, topografii, zaplanować wszystkie epizody, zgrać to w czasie, tak aby miało ręce i nogi. Wielę się uczę, a zdecydowanie pisanie mi to zapewnia. Ponadto sama opowieść, którą z głowy przelewa się na papier, albo jak to w dzisiejszych czasach, na ekran komputera, pozostaje ze mną na długo, o ile nie na zawsze. Sposób, w jaki bohaterowie wpływają na życie pisarza, jak mogę zanurzyć się w tym wymyślonym świecie i oderwać od codzienności jest bezcenny. 
Pisanie rozszerza horyzonty, pomnaża wiedzę i niezwykle pobudza wyobraźnię, a efekt daje nieocenione doznania. Polecam spróbować!

Oficynka: Czy ma Pani ulubionego bohatera swojej książki?

EK: Właściwie polubiłam wszystkich bohaterów, choć muszę przyznać, że wielką sympatią darzę Margaret Santon. Spotykamy ją dość późno w powieści, ale brawurowo wkracza ona pomiędzy wydarzenia. Margaret jest osobą bardzo charyzmatyczną, a przy tym nieokiełznaną, której nie da się przeoczyć. Myślę, że wraz ze swym partnerem, pomimo że oboje są jak woda i ogień, stanowią idealną parę. Jej sarkazm i niewyparzony język znacznie lepiej czytelnicy poznają w drugiej części, bowiem istotnie wpłynie ona na dalsze losy bohaterów. Serdecznie zapraszam. 

Oficynka: Jakie ma Pani najbliższe plany literackie? Na czym Pani obecnie pracuje?

EK: Przez lata niezobowiązującego pisania pomysłów powstało od groma. Krótkie opowiadania, sceny wyrwane z kontekstu, kilka z nich z pewnością przerodzi się w powieść. Dla niektórych powstały już konspekty, inne trzeba jeszcze usystematyzować. Na tę chwilę planuję wydać moją drugą powieść. Jest to fantasy oparte na słowiańskiej mitologii z romantyczną nutką i bogami w roli głównej. Nasza przedchrześcijańska historia jest mi niezwykle bliska, więc z pewnością nie poprzestanę na jednym tomie.
Obecnie pracuję nad drugą częścią „Władców…”, która będzie nosić tytuł „Władcy Światła”. Będą to dalsze, burzliwe losy Eilis i Gabriela, ich przyjaciół i grona nowych bohaterów. Będzie tajemniczo, pikantnie i mrocznie. Nie zabraknie tu humoru, przygody i dramatyzmu. 
W kolejce czeka także mój pierwszy thriller. Z pewnością jeszcze się z nim przypomnę, gdyż cytując Richarda Bacha „Profesjonalny pisarz to amator, który się nie poddał”. 

A więc do zobaczenia!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Justyna Typańska: "książkę czyta się tak, jakby to, co w niej zawarte, wydarzyło się i zostało spisane"

Dziś rozmawiamy z Justyną Typańską, autorką książki "Zaczynam od listu, kochanie". Jej kolejna powieść - "Dziewczyna z bidula" - już wkrótce będzie miała swoją premierę. Zapraszamy do lektury wywiadu. Oficynka: Dzień dobry Pani Justyno! Na początek muszę zapytać: jest Pani stałym bywalcem biblioteki? Justyna Typańska: Dawniej często, a szczególnie gdy chodziłam do szkoły podstawowej w Krzykosach i biblioteka była niedaleko. W liceum biegałam do biblioteki miejskiej w Środzie Wlkp. – tam zawsze było dużo nowości. Później zaczęłam szukać książek w Internecie i niekoniecznie musiały być nowe. Jeśli były w dobrym stanie, to często je kupowałam. Tak udało mi się zebrać całą kolekcję książek pióra Jane Austen oraz kontynuacje jej książek napisanych przez inne autorki. Do tej pory takich szukam, ale zaglądam też często na strony księgarń internetowych lub wpadam do Empiku. Oficynka: Jak się Pani domyśla, pierwsze pytanie nie było przypadkowe, bo częściowo akcja powieś

ADAM KOPACKI: "Chcę, żeby powieść relaksowała i robię wszystko, żeby osoba czytająca miała jak najwięcej frajdy z lektury"

W  ten walentynkowy wieczór serdecznie zapraszamy do przeczytania wywiadu z autorem „Guruny” - Adamem Kopackim! Oficynka: Czy coś się zmieniło w Pana życiu od czasu wydania „Guruny”? zdj. K. Staniorowska Adam Kopacki: Zmieniło się sporo, chociaż premiera „Guruny” miała  miejsce całkiem niedawno, bo w grudniu zeszłego roku. Poznałem trochę  lepiej świat literacki. Wziąłem udział w spotkaniu autorskim. Pierwszy raz  w życiu zadedykowałem komuś książkę i podpisałem ją swoim nazwiskiem, co było dla mnie nie lada wyczynem, bo okropnie bazgrolę. Zobaczyłem swoją powieść na półkach księgarni i otrzymałem dużo ciepłych komentarzy. Oficynka:   Czy wydawnictwo Oficynka było Pana pierwszym "strzałem", czy wysłał Pan swój literacki debiut do innych wydawców? AK: Zrobiłem rozeznanie, w jaki sposób nawiązuje się współpracę z wydawcami. Przygotowałem tzw. propozycję wydawniczą (biogram, tekst oraz jego streszczenie) i rozesłałem do oficyn, które specjalizują się w m.in. literaturze o

KONRAD REZNOWICZ: "Konrad Reznowicz to prawdziwa postać, nawet jeśli naprawdę nie istnieje"

Dwa miesiące temu na rynku wydawniczym pojawiła się powieść Konrada Reznowicza pt. Pójdziesz ze mną? . Książka niezwykle prowokująca, dająca do myślenia, wzywająca do dyskusji. Dziś publikujemy wywiad z autorem, w którym rozmawiamy o jego książce, ulubionych twórcach i wszystkim innym. Zapraszamy do lektury! Oficynka: Dzień dobry Panie Konradzie! Bardzo się cieszę, że będziemy mogli porozmawiać o Pana powieści Pójdziesz ze mną? . Przeczytałam ją w ciągu dwóch wolnych wieczorów i... to nie jest łatwa książka. Może czytelnika albo zafascynować, albo zrazić. Czy pisząc ją, właśnie te dwie emocje chciał Pan wzbudzić w czytelniku? Konrad Reznowicz: W trakcie pisania w ogóle się nad tym nie zastanawiałem. Bardziej skupiałem się na sobie, na swoich emocjach. Powieść powstała dosyć szybko, pisałem, jak w transie i tak naprawdę dopiero, kiedy powstała, zdałem sobie sprawę, że książka może budzić skrajne emocje, zwłaszcza te negatywne. Nie sądzę jednak, by pisarz miał duży wpływ na to, jak jego